הכל אודות CCNA – שאלות תשובות וטיפים

all_about_ccna_certification
שאלות ותשובות, הסברים על הסמכת סיסקו, טיפים ועצות

במאמר זה, אביא בפניכם מידע חיוני אודות מבחן ההסמכה CCNA, כמו כן טיפים ועזרה. למרות שאשתדל שהמידע יהיה מדויק, המידע ברובו נשאב ממידע ברשת ובעיקר מאתר 9tut המצוין. אני לא אחראי למהימנות המידע, ובהחלט מצפה שאנשים יגיבו ויחלקו מנסיונם האישי.

*** עדכון חשוב – שינויים בהסמכות החל מה- 24.02.2020 ***

שימו לב! החל מה- 24.02.2020 תיכנס תוכנית CCNA חדשה ובה הכל משתנה, ניתן לקרוא על ההסמכה החדשה של ה- CCNA (שנת 2020) וכן על ההסמכות החדשות של ה-CCNP (שנת 2020) בפוסט נפרד.
אם ניגשים עד תאריך זה, ניגשים על פי ההסמכות והתוכנית הישנה.

מה זה בכלל CCNA ולמה צריך את זה?

CCNA או בשמה המלא: Cisco Certified Network Associate זו הסמכה של סיסקו, הסמכה זו נחשבת בין ההסמכות הראשוניות ביותר בעולם טכנולוגית המידע (Inofrmation Technology או בקיצור IT). זוהי תעודה שמראה שיש לכם הבנה ברשתות, התעודה מתווספת לקורות החיים שלכם ועוזרת לכם בקבלה לעבודה.
רשימת הנושאים אותם צריך לדעת ועליהם נבחנים: רשימת נושאים CCNA גרסא 3.

מבנה המבחן של ה- CCNA

במבחן ה- CCNA ישנן 50-70 שאלות. רובן שאלות אמריקאיות קלאסיות של לבחור אחת נכונה מתוך 4. בחלק מהשאלות יש לבחור יותר מתשובה אחת נכונה, וחלק מהשאלות הן שאלות גרור והנח (Drag & Drop). ניתן לראות דוגמא כיצד מערכת הבחינה עובדת ב- מדריך הבחינה של סיסקו (שימו לב, ההדרכה היא בפורמט FLASH יש לאפשר הפעלה של פלאש בדפדפן על מנת שזה יעבוד).
בנוסף מתוך שאלות אלו, יש 2-4 מעבדות (simulations' labs). לפתרון המבחן יש 90 דקות – שעה וחצי, אך מי ששפת האם שלו אינה עברית מקבל תוספת של 30 דקות, כלומר בסה"כ 120 דקות = שעתיים.
ציון עובר למבחן הוא מעל 810 (לפעמים 820?) מתוך 1000 נקודות.
הערה: ייתכן ואפילו יהיו יותר מעבדות, שמעתי לאחרונה על 8 מעבדות במבחן!

למבחן אסור להביא חומר עזר וגם לא מחשבון. אתם אמורים לקבל דף נייר לחישובים ושרבוטים (או לוח מחיק), רצוי להביא עט או שנים שיהיה לכם בכל מקרה.

היכן ניתן לעשות את המבחן ומה מחירו של מבחן ה- CCNA?

את המבחן יש לעשות במרכז בחינות מורשה של חברת Pearson Vue, רשימה של מרכזי הבחינות בארץ ניתן למצוא ב- רשימת מרכזי הבחינות של חברת Pearson Vue בישראל. המחיר של המבחן הוא 325$ (כ- 1125 ש"ח – אם הדולר הוא 3.5 ש"ח בערך). שווה לנסות להשיג וואצ'ר (ראו למטה כיצד), אם משיגים וואצ'ר של 58% זה אומר שיעלה לכם: 136.5$ (כ- 478 ש"ח – אם הדולר הוא 3.5 ש"ח בערך).
שימו לב שלדעתי מרכזי הבחינות לוקחים דמי רישום או משהו, ולכן כנראה שיעלה לכם יותר למעשה. [למשל באחד מרכזי הבחינה המחיר (לאחר ההנחה – עם הוואצ'ר) ממריא ל- 702 ש"ח].

ניתן לבצע את המבחן המלא כלומר CCNA Composite שסמלו 200-125 – ולקבל את הסמכת ה- CCNA, או לבצע אותו בשני חלקים: מבחן ראשון: ICND-1 – שסמלו 100-105, ו- ICND-2 שסמלו 200-105. אם נבחנים ועוברים את המבחן ICND-1 למעשה מקבלים את הסמכת CCENT, וכאשר עוברים את ICND-2 מקבלים את הסמכת CCNA. [צריך לציין שלאחר שעוברים את ה- ICND-1 יש 3 שנים שבהם צריך לעשות את ה- ICND-2 על מנת לקבל את ה- CCNA].

האם יש הנחות למבחן? איך משיגים?

יש וואוצ'רים (Voucher) – הנחות שאפשר לקבל, יש מקומות שאפשר לרכוש את ההנחות ואז להוזיל את כל המבחן. הדרך הטובה ביותר לקבל הנחה של 58% היא לומר למורה / מדריך שיש לו הרשאות לפתוח קורס CCNA ב- "אקדמיה של סיסקו" (NetAcademy – Netacad) – לפתוח בעבורכם את 4 הקורסים של ה- CCNA, ואז יהיו לכם מקורות מידע וחומרי לימוד נוספים.
לאחר שלמדתם ואתם מוכנים עליכם לבצע את ה- feedback של כל קורס, ולאחר מכן אם תעברו את המבחנים הסופיים של כל קורס בציון של מעל 75% (נסו יותר קחו מרחק ביטחון) בפעם הראשונה שאתם מנסים, תהיו זכאים לקבל וואצ'ר (עליכם לבקש זאת, ולאחר כשבועיים תקבלו את הוואצ'ר). [שימו לב כדי שהקורסים יושלמו בהצלחה, בנוסף לכך שתעברו את המבחן הסופי, המדריך צריך לסמן לכם שעברתם את הקורס].

תוקף הוואצ'ר הוא שלושה חודשים, ואם לא ניצלתם אותו, אז לא ניתן לחדש אותו שוב, והלכה לכם האפשרות – אז פעלו בחכמה, בזהירות ובזריזות.

האם יש עזרה לשאלות של המבחנים הסופיים של הקורס?

כן, אך לא באתר בו אתם נמצאים. אתם יכולים לעשות חיפושים ולמצוא דוגמאות לשאלות ואף יותר מכך.

תוקף הסמכת ה- CCNA

למעשה הסמכת ה- CCNA תקפה ל-3 שנים (מכיון שהחומרים משתנים – והאדם צריך להראות שמעודכן), כדי לעדכן את התוקף אפשר לקחת את מבחן ה- CCNA בשנית, או מבחן ה- ICND2 או מבחן CCNA ספציפי כלומר Wireless, Security, Voice או Datacenter וכו'. או לעבור מבחן CCDA או כל מבחן שהסמל שלו מתחיל ב – 300- ועוד.

במבחן ה- CCNA אילו שאלות יהיו ועל כמה עלי לענות נכון?

לחברה הבוחנת יש מאגר של שאלות ורצוי לנסות ולמצוא כמה שיותר שאלות ברשת, כך שתוכלו לנסות ולקלוע לשאלות וכמו כן להבין את רוח השאלות וללמוד תוך כדי השאלות. מדובר על מאות שאלות.

כדי לעבור את המבחן יש להוציא ציון של בערך 810 מתוך 1000. על הסימולציות מקבלים כ- 80 נקודות – יש 3 סימולציות כנראה, כך שמקבלים 240-300. נשארים לנו עוד כ-700 נקודות שמתחלקות ב47 שאלות, כלומר כל שאלה כ- 15 נקודות.
לדוגמא: 1) אם הצלחתם 3 סימולציות עליכם לענות נכון על עוד 46 שאלות בערך. 2) אם הצלחתם 2 סימולציות, עליכם לענות נכון על 52+ שאלות. ג) אם לא הצלחתם אף סימולציה כנראה שלא תעברו.

אילו סימולציות ישנן?

כפי שנאמר למעלה מלבד השאלות האמריקאיות ישנן סימולציות של מעבדות, בסימולציות אלו עליכם להגדיר סוויצ'ים / ראוטרים – כלומר ממש לרשום פקודות – מכיון שלא בהכרח יתקבלו חצאי פקודות או השלמות עם המקש TAB יש ללמוד את הפקודות המלאות ולא את הקיצורים. כמו כן לא ברור שיטת חלוקת הניקוד בסימולציות אלו, וייתכן שאם לא תשלימו את כל המשימות בסימולציות תקבלו ניקוד דל ביותר – לכן יש להתכונן היטב ולענות על כל חלקי הסימולציה.
יש מספר סימולציות אפשריות – הנושאים: RIPv2, DHCP, Access-list, EIGRP, OSPF, ניתן לעבור על הסימולציות באתר 9tut ואתרים נוספים [כיום כנראה שואלים על ACL, OSPF].

אילו שאלות ישנן?

אז יש לחברה מאות שאלות אפשריות, עם זאת יש מקומות שבהם אנשים וחברות מתעדים את השאלות שהן כרגע "IN" – שהן כרגע במבחן, בדרך כלל תיעוד שכזה קרוי "Dump" (הורדה למוח). אז אפשר למצוא מקומות מהסוג הזה ולטחון שאלות. חשוב לזכור: זה לא מספיק ללמוד את אותם דאמפים: א) הרי אתם רוצים לדעת את החומר ולא רק לעבור את הבחינה. ב) לא בטוח שיהיו לכם את אותן השאלות, ייתכן וחלקן יהיו אך אחרות לא ראיתן כלל או שלא יהיו כלל. לכן חשוב ללמוד בצורה מסודרת ומסוכמת, לקראת הבחינה לעבור על שאלות ולא רק לשנן אותן אלא גם להבין אותן וללמוד מהן.
כמו כן אל תשכחו ללמוד היטב את הפקודות ולעבור גם על הסימולציות לדוגמא שמפורסמות באינטרנט.

האם יש חומר לימודי מומלץ כהכנה למבחן ה- CCNA

כן! האתר שאתה נמצא בו לדוגמא (עדיין בבניה ומתווספים חומרים לאיטם… 🙂 ), כדאי לעבור על חומרים קישורים מומלצים נוספים לתקשוב ו ccna
ובנוסף:

ספרים:

קורסים מצולמים – סרטונים:

אתרים:

כדי להתנסות ולתרגל:

אפשר להיעזר במעבדות ובתרגילים שבמקומות אלו:

אפשר להשתמש ולעבוד עם ציוד אמיתי – סוויצ'ים וראוטרים או להיעזר בתוכנות סימולציה:

מה הקשר בין כיתות טכנאי והנדסאי תקשוב (כיתות י"ג-י"ד) לבין CCNA?

כמו שכתבתי באריכות ב- "הסבר על כיתה י"ג ו- CCNA", מתוך הנושאים שאותם צריכים ללמוד כיתות י"ג – טכנאי הם צריכים ללמוד "רשתות תקשורת", ולמעשה זה אותו החומר בדיוק של ה- CCNA – כלומר CCNA Routing & Switching, כלומר התלמידים לומדים CCNA [בסוף השנה נבחנים מבחן גמר על רשתות תקשורת + בסיסי נתונים].
לכן שווה לתלמידים להשקיע עוד קצת וגם לגשת למבחן CCNA חיצוני הרי כבר לומדים את החומר הזה ממילא. [בנוסף אני ממליץ לגשת קודם למבחני CCNA פנימיים ב- אקדמיה של סיסקו – Netacad – Cisco Net Academy שם יוכלו לקבל תעודה פנימית וגם לקבל וואצ'ר הנחה למבחן החיצוני].

חוץ מהנושא "רשתות תקשורת" התלמידים גם לומדים "אבטחת מידע" – כאשר נושא זה מקביל להסמכה CCNA Security [וכמו קודם, אם לומדים ברצינות, הם יכולים לגשת להסמכה זאת].

לגבי כיתות י"ד – הם מעמיקים בנושא הרשתות ואם הם מרגישים שיודעים היטב יכולים לשאוף לגשת להסמכה CCNP המורכבת מ-3 מבחנים (CCNP switching, CCNP Routing, CCNP Tshoot)

שאלות נוספות על ה- CCNA, דברים נוספים?

אם יש לכם שאלות נוספות שלא נידונו כאן, השאירו כאן תגובה למאמר.
או השאירו שאלה ב- "שאל שאלה וקבל תשובה".

כמו כן אם יש לכם מידע עדכני על מבחן אחרון שעשיתם, חדשות ועדכונים, אשמח לשמוע גם כאן כתגובה או ב- "צור קשר".

בהצלחה רבה לכולם!

You may also like...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.