חיבור ושירות לספק האינטרנט

אפשרויות חיבור ל- ISP

ספקי האינטרנט מציעים מגוון דרכים כדי להתחבר לאינטרנט, כתלות, במיקום ובמהירות החיבור הדרושה.

מודם – החיבור הפשוט ביותר, מספק חיבור ישיר בין ספקית השירות והמחשב. אך אם נדרש לחבר מספר מחשבים לנקודת חיבור אחת, יש צורך במתג (כדי לחבר את המארחים לרשת) ובראוטר (כדי להעביר מידע ל- ISP). (בד"כ בבתים ומשרדים משתמשים בנתב משולב שבו יש את שלושת רכיבים אלו ואף נקודת גישה אלחוטית).

הבחירה בטכנולוגיית החיבור לאינטרנט, תלויה בזמינות, עלויות, ציוד הגישה, בערוץ ובמהירות החיבור.

טכנולוגיות המשמשות לבתים ומשרדים קטנים

  1. חייגן – צורת החיבור אשר משתמשת ,אנלוגית, בקו של ערוץ הטלפון (בזק). זוהי צורת החיבור האיטית ביותר (וכיום לא נמצאת כמעט).
  2. מודם סלולרי – מסופק ע"י חברות הסלולר, מהירות הגלישה יחסית נמוכה. אך נפוצה ביותר ומשתפרת.
  3. DSLDigital Subscription Line – שירות המסופק ע"י חברת הטלפון (בזק) ומספקת תקשורת דיגיטלית במהירות גבוהה על גבי תשתית קווי הטלפון.
  4. מודם כבלים – שירות המסופק ע"י ספקיות טלוויזיה בכבלים. מספק תקשורת במהירות גבוהה על גבי ערוץ הכבלים.
  5. קווי נל"ן שכורים – שירות המסופק ע"י חברות הטלפון (בזק). השירות מספק תקשורת במהירות גבוהה על גבי קווי נתונים דיגיטאליים ייעודיים אשר בשכירות בד"כ. לרוב משמשים עסקים וארגונים גדולים אך ניתן להשתמש בהם באזורים בהם אין ערוצי DSL.
  6. לווין – שירות המסופק באמצעות צלחת לווין, מציע מהירות תקשורת בינונית. אפשרות זו מהירה יותר מחייגן ויכולה לשמש באזורים נידחים.
  7. מודם סיב אופטי – Fiber – היום יותר ויותר משתמשים בסיבים אופטיים ולא רק לחברות גדולות. נפוצה השיטה הנקראת Metro Ethernet (או בשמה החדש: Carrier Ethernet).

ספקי האינטרנט בישראל

בישראל יש מספר ספקיות אינטרנט ביניהם: בזק בין-לאומי, פרטנר, 012, נטויז'ן – 013, הוטנט ועוד.
כל ספקיות האינטרנט האלו רוכבות על חברות תשתית – בזק (רשת הטלפוניה), הוט (רשת הכבלים), IBC – חברת החשמל, פרטנר או סלקום – שלושת האחרונים על גבי סיבים אופטיים.

רמות השירות

ספק האינטרנט מספק רמת שירות ללקוחות פרטיים ורמת שירות לעסקים, לכל קבוצה חוזה ותעריף משלה.

 מגוון השירותים אותם ניתן לקבל:

  • סינון תכנים על פי רמות שונות.
  • שירותי דוא"ל.
  • הגנה מפני וירוסים ונוזקות.
  • שירותי ענן.
  • VOD – וידאו על פי דרישה.

חוזה עסקי גם מגדיר נושאים כגון: זמינות רשת ומענה לקריאת שירות.

ספק האינטרנט יכול להציע שירותים א-סימטריים או סימטריים:

  • העברה א-סימטרית משמעותה שקצב הורדת הנתונים (download) וקצב העלאת הנתונים (upload) שונים. (בד"כ קצב ההורדה גבוה משמעותית מקצב ההעלאה – זאת מכיוון שקצב ההורדה אצל משתמשים בד"כ חשובה יותר מההעלאה).
  • העברה סימטרית היא כאשר קצב העלאת הנתונים (upload) וקצב הורדת הנתונים (download) זהה.

השוואה בין שיטת העברה א-סימטרית לשיטת העברה סימטרית, שימו לב שבשיטה הסימטרית מהירות ההעלאה (כמות ההודעות שנשלחות לאינטרנט) שווה למהירות ההורדה (כמות ההודעות שיורדות מהאינטרנט אל המחשב). בהעברה א-סימטרית מהירות ההעלאה נמוכה מאוד יחסית למהירות ההורדה.

כיצד ספק האינטרנט מטפל בחבילות?

לפני שהודעה נשלחת באינטרנט, היא מחולקת לחבילות. גודל החבילות בין 46-1500 בתים (byte). כדי לסבר את האוזן: הורדת שיר בגודל 4MB דורש מעל ל- 2400 חבילות של 1500 בתים.
כל חבילה כוללת את כתובת IP של המקור והיעד. כאשר חבילה נשלחת באינטרנט ספקית האינטרנט קובעת האם החבילה מיועדת לשירות מקומי ברשת של הספקית או שירות מרוחק הממוקם ברשת אחרת.

לכל ספק אינטרנט יש: Network Operation Center – NOC אשר מבקר על זרימת התעבורה ומאחסן שירותים כגון: Email, או שירותי אחסון רשת.

ה- NOC יכול להיות ממוקם באחד ה- POPים או במתקן נפרד. חבילות אשר משתמשות בשירותים מקומיים בד"כ מנותבות ל-NOC ולא עוזבות את רשת הספק.

ראוטרים הנמצאים בכל POP משתמשים בכתובות היעד של חבילות ה-IP כדי לבחור את הנתיב הטוב ביותר דרך האינטרנט.
החבילות עוברות מראוטר לראוטר עד אשר מגיעות ליעד הסופי.

מס' הערות על יחידות המהירות ועוד

יחידות המידה שבהן משתמשים הן יחידות Mb/s כלומר מגה-ביט לשניה או בעברית מגה סיבית לשניה.
למשל אם מהירות האינטרנט שלכם היא מהירות הורדה (download) של 100Mb/s המשמעות היא שמהירות ההורדה שלכם המקסימלית היא 100 מגה סיביות לשניה (100 מיליון סיביות לשניה).
ישנה טעות ידועה שבה חושבים שהמהירות נמדדת ב- מגה בייט לשניה (או בעברית מגה בתים לשניה) – לא!
בייט אחד (בית אחד) = 8 ביטים (סיביות). או באנגלית 1 Byte = 8 bits. שימו לב להבדל בגודל האותיות.
כלומר כאשר יש לכם מהירות של 100Mb/s אתם לא תורידו על 100MB/s! הרבה פחות מכך! – שמינית מכך.

דוגמא מעשית: נניח שאתם מחוברים לספקית האינטרנט בזק בינלאומי יחד עם התשתית של בזק, במהירות של 100Mb/s אז ראשית עליכם לדעת שמהירות זו היא המקסימלית ולא מתחייבים לכם שתקבלו מהירות זו כל הזמן (בדרך כלל לא תקבלו את המקסימום… זה תלוי בתשתית ובמציאות אידאלית).
שנית, כמו שאמרנו המהירות היא 100 מגה ביטים לשניה ולא 100 מגה בייט לשניה. מה שאומר שההורדה המקסימלית שלכם תהיה 100/8 = 12.5 MB/S – מגה בייט לשניה.

לגבי מהירות העלאה, כפי שאמרנו קודם, רוב השירותים הן א-סימטריים כלומר מהירות ההעלאה (upload) היא קטנה בדרך כלל ממהירות ההורדה (download). ולמעשה על 100Mb/s של הורדה תקבלו כ- 2-3 Mb/s של העלאה.

You may also like...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.