מורה חדש לתקשוב ? – כל מה שחיפשת במקום אחד ! המדריך השלם !

אני מקבל הרבה אימיילים מהסוג הזה: "אני מורה חדש לתקשוב" ו- "אשמח לקבל ססמאות למבחנים", או "אשמח לקבל חומרים" וכו'.
בעקבות האימיילים המרובים החלטתי לכתוב מאמר שיכניס את המורה החדש מעט לתלם (במקום לחפש בהמון מקומות שונים ולקבץ רביבי מידע מכל מיני מקומות).

אז מה יש לנו במדריך ?

רקע למגמת תקשוב

מה עליי ללמד בפועל

איך מומלץ ללמד את המקצוע

איך אתר מגמת תקשוב Tikshuv-CCNA נכנס לתמונה

חומרים, קישורים ואתרים מומלצים

האם התלמידים יכולים לגשת להסמכות CISCO?

ומה לגבי לימודי המשך (לאחר שמסיימים כיתה י"ב)?

מה עוד כדאי לי לדעת?

רקע למגמת תקשוב

מה פירוש המילה "תקשוב" – מה היא בכלל אומרת? – ניתן לקרוא כאן.
מגמת תקשוב היא מגמה יחסית חדשה שנפתחה לפני כעשר שנים, הרעיון של המגמה הוא לחבר את התלמידים לעולם התקשורת והמחשוב.
התלמידים לומדים יסודות של טכנאות מחשבים ולאחר מכן מבוא לרשתות תקשורת. התחום נקרא בשפה המקצועית IT – Information Techonlogy.

המגמה מחולקת ל- 4 חלקים:

תקשוב 30%

התלמיד מתיידד עם עולם המחשבים – התלמיד לומד על המחשב וכיצד עובד. התלמיד לומד כיצד ממה מורכב המחשב, כיצד לפרק ולהרכיב מחשב. התלמיד לומד על מערכות הפעלה. לאחר מכן התלמיד מתחיל להתיידד ולהכיר את עולם הרשתות. בסוף השנה על התלמיד לגשת ל- "הערכה חלופית" הציון יינתן ע"י המורה. – להרחבה ניתן לקרוא ב- "הסבר על יחידת תקשוב א'.
הערה: החל משנת תשפ"ג משקל הלימוד עבר מהיכרות המחשב להיכרות עם עולם הרשתות ולמעשה תחילת תקשוב 70%.

 

תקשוב 70%

התלמיד ממשיך ללמוד על עולם הרשתות והתקשורת (המשך של תקשוב 30%). התלמיד לומד על רכיבי רשת – מתגים (Switches) ונתבים (Routers) תעשייתים, התלמיד לומד כיצד להגדיר את רכיבי הרשת בצורה יעילה. פרוטוקולים יסודיים, כיצד המחשבים "מדברים" זה עם זה. התלמיד לומד על רשת ביתית ועל תקשורת אלחוטית, התלמיד לומד פרוטוקולים וקונספטים מורכבים יותר ברשת התקשורת. –  להרחבה ניתן לקרוא ב- "הסבר על יחידת תקשוב 70%'" [עדיין בכתיבה].

פרויקט הקמת רשת תקשורת לחברה – התלמיד מגיש פרויקט, בפרויקט זה התלמיד בוחר ארגון ומקים בשבילו רשת תקשורת (בצורה וירטואלית – לא אמיתית), יחד עם הקמת הרשת התלמיד מגיש תיק פרויקט המפרט: על החברה, שלבי הקמת הרשת, עלויות ועוד. – להרחבה ניתן לקרוא ב- "הסבר על פרויקט הקמת רשת".

מגמת התקשוב הורכבה על פי תוכנית ההסמכות של חברת סיסקו (Cisco). חברת סיסקו (Cisco) היא חברה מהמובילות בתחום הרשתות – היא מייצרת רכיבי רשת מתקדמים וגם פרוטוקולים.
חברת סיסקו (Cisco) מפתחת ומובילה תוכנית הסמכות יוקרתיות, כאשר ההסמכות בנויות בצורה שלבית.

בהמשך לדברים אלו:
תקשוב 30% מבוסס על ההסמכה הנקראת ITE – IT Essentials – בקורס זה לומדים על חומרת המחשב ועל תוכנות המחשב (סילבוס והסברים מקוריים של סיסקו על קורס ITE ניתן למצוא כאן) – הערה: ההסמכה הזאת ישנה כבר ולא קיימת באופן רשמי.
תקשוב 70% מבוססים על ההסמכה הנקראת CCNA – Routing And Switching (או בקיצור CCNA) – קורס זה הוא הקורס הראשון ה"נחשב" של סיסקו – זהו בעצם הדלת אל עולם הרשתות. הקורס המקורי באקדמיה של סיסקו ה- CCNA מחולק ל-3 נושאים (או 3 סמסטרים), כאשר למעשה בתקשוב נוגעים בנושא ה-1 וה-2. (סילבוס והסברים מקוריים של סיסקו על קורס CCNA ניתן למצוא כאן).

פה עלי להעיר שאף על פי שמגמת התקשוב מבוססת על הסמכות אלו, אין זה אומר שהמגמה ממש הולכת יד ביד עם הנושאים. כלומר: הנושאים של התקשוב אינם חייבים להיות תואמים לנושאי ההסמכות, ובנוסף רמת העמוק וההבנה הנדרשת מתלמיד מגמת תקשוב אינה חייבת להיות תואמת לרמת העומק וההבנה הנדרשת בקורס ה- ITE או ה- CCNA.

בעבר (לפני הרפורמה בחינוך – עד שנת תשע"ד) המגמה התחלקה כך שבכיתה י' נבחנים על תקשוב א' ותקשוב ב', כיתה י"א – תקשוב ג', כיתה י"ב – פרויקט – וכל הבחינות היו חיצוניות.

חזרה למעלה…

מה עליי ללמד בפועל?

כמו שנאמר קודם, המגמה מתחלקת לארבעה פרקים:

  • בכיתה י'לומדים ונבחנים על תקשוב 30%, רשימת הנושאים הרשמית של משרד החינוך. – ניתן לעבוד לפי החלק "תקשוב א'" באתר פה. [מרבית החומרים עדיין בהכנה לצערי, אך יועלו עם הזמן].
    מה שאומר שכל הנושאים הם במסמך רשמי אחד של משרד החינוך, לכן תוכלו לבחור את הנושאים הראשונים וללמדם כבר בכיתה י'. תוכלו גם לעבוד על פי הצעת החלוקה שלי לנושאים פה באתר זה. כך שלתקשוב ב' עבדו על פי נושאים אלו.
    בסוף כיתה י', נבחנים בחינה פנימית עם ציון פנימי הניתן ע"י המורה, ישנם קריטוריונים למתן ציון ע"י המורה. ציון זה מהווה 30% מסך כל הציון עבור תקשוב הנלמד בכיתות י-יא (5 יחידות).
  • בכיתה י"א – לומדים ונבחנים על תקשוב 70%, זאת רשימת הנושאים הרשמית של משרד החינוך.
    בסוף כיתה י"א, נבחנים בחינה חיצונית עם ציון חיצוני ממשרד החינוך, ציון זה מהווה 70% מסך כל הציון עבור תקשוב הנלמד בכיתות י-יא (5 יחידות).
  • בכיתה י"ב  – עובדים ומגישים פרויקט הקמת רשת, באזור חודש דצמבר בכל שנה יש לרשום את התלמידים הניגשים לבחינת הפרויקט מטעם משרד החינוך (דרך אתר מוקד מורה דרך אתר "שילובית" ע"י רכז הבגרויות בבית הספר). לקראת סוף השנה, בתי הספר יקבלו בוחן ויתאמו איתו תאריך לבחינה בע"פ, הבוחן מגיע ובוחן את התלמידים על הפרויקט שביצעו.
    יש לשאוף להגיש את התלמידים לפרויקט של 5 יח"ל ולא פחות [ניתן להגיש גם על 3 יח"ל]. הסבר מלא על דרישות הפרויקט בתקשוב. מומלץ לעבוד עם החלק "פרויקט הקמת רשת" ביחד עם התלמידים, יש סרטונים על כל חלקי הפרויקט.

חזרה למעלה…

איך מומלץ ללמד את המקצוע?

אחד היתרונות הגדולים של מקצוע התקשוב הוא הרלוונטיות שלו לימינו. בימינו כאשר המחשבים עצמם הם הדבר הראשי שסובב אותנו, הדבר המשני הוא התקשורת בין המחשבים. מגמה זו פותחת את הצוהר לתלמידים לעולם זה.
מעבר ליתרון זה, מקצוע זה מכיל הרבה מאוד חומרים כתובים, תמונות, אמצעי המחשה, סרטונים והדגמות. – נמצאים בכל רחבי האינטרנט וגם נמצאים כרכיבים פיזיים.
יש חומר רב בעברית, אך הרוב הוא כמובן באנגלית. החומר בעברית הוא מספיק, אך מי שמעוניין בהרחבה יכול לקרוא וגם ללמד את התלמידים מתוך חומר באנגלית (אנגלית זוהי שפה חשובה בכלליות ובפרטיות למקצוע זה).

בתקשוב 30%: 

  • יש לעבוד עם רכיבים פיזיים של המחשב, להביא כמה שיותר הדגמות לכיתה: לוחות אם, מעבדים, מארזים, כבלים ועוד.
  • יש להציג תמונות, סרטונים, הדגמות מצולמות.
  • ניתן לתת משימות ומטלות כמו: סיכומים, מצגות משותפות, ועוד.

בתקשוב 70%:

  • עבודה עם רכיבים פיזיים אמיתיים: מתגים (Switches) וראוטרים (Routers) גם ביתיים וגם של סיסקו, נקודות גישה אלחוטיות וכבלים.
  • יש לבצע סדנת כבילה – ללחוץ כבלים לסיומות RJ-45. ולתרגל בצורה אמיתית כמה שיותר.
  • יש לעבוד עם תוכנת הסימולציה Packet Tracer (פאקט טרייסר) של חברת סיסקו (Cisco), ניתן להציג קצת העברת מידע באמצעות התוכנה WireShark. – יש לבצע מעבדות רבות ככל האפשר – גם אמיתיות וגם וירטואליות. (בעיקר וירטואליות מחמת הנוחות).

בפרויקט הקמת רשת 5 יחידות:

  • למעשה כל האמצעים נכללים בפרויקט עצמו, ממליץ לעבוד על פי האתר שבו אתם נמצאים.

חזרה למעלה…

איך אתר מגמת תקשוב Tikshuv-CCNA נכנס לתמונה?

אתר זה אמור לסדר לכם את כל הנושאים על פי מערכי שיעור מסודרים, כך שלא תצטרכו לחפש את החומרים, לא להכין בעצמכם חומרים, אלא ללכת על פי מתווה מגוון.
ישנן כבר מספר מערכי שיעור באתר, ורצוי שתעיינו ותעבדו איתן. [האתר מתעדכן כל הזמן ורצוי להסתכל מדי פעם].
אתר זה מסודר על פי הנושאים וקל להתמצא בו, בנוסף תוכלו למצוא חומרים נוספים שיכולים לעזור לכם, סיירו ובדקו. להרחבה על האתר עצמו ניתן לקרוא ב- "אודות האתר".
בנוסף באתר זה יש חלק של תרגולי מבחנים בצורה אינטראקטיבית (הציון ניתן מיידית כולל פידבק על התשובות), וכן תרגול מבחני בגרות. חלק מהמבחנים מכילים ססמא המתחלפת בכל תחילת שנת לימודים, יש לבקש ססמא באמצעות צור קשר.

חזרה למעלה…

כפי שאמרתי יש הרבה מאוד חומרים.
אספתי קישורים מומלצים, וכתבתי על כך במאמר נפרד, תוכלו לקרוא כאן: "מה עוד? – חומרים \ קישורים \ מומלצים נוספים"

חזרה למעלה…

האם התלמידים יכולים לגשת להסמכות CISCO?

אז התלמידים לומדים את המקצוע, וניגשים למבחנים של משרד החינוך, האם הם יכולים גם במקביל לגשת להסמכות של סיסקו?
כהקדמה בקצרה אסביר – יש דבר הנקרא: "אקדמיה של סיסקו" – NetAcademy – או בקיצור Netacad. – אתר זה הוא אתר ההסמכות של סיסקו. באתר זה מדריכי מוסמכים של סיסקו יכולים להכניס תלמידים \ סטודנטים כחלק מקורסים, הקורסים יכולים להיות ITE ו- CCNA לדוגמא. הקורסים מכילים חומרים רשמיים של סיסקו הכוללים חומרים כתובים, מעבדות וסרטונים, וכן בסוף כל חלק מבחן.
בסוף הקורס ישנו מבחן מסכם, שבמידה והתלמיד עובר אותו בציון גבוה הוא יכול לקבל תעודה על כך שסיים את הקורס בהצלחה. וכמו כן יכול לקבל וואצ'ר (Voucher) הנחה למבחן החיצוני שיכול להביא לו את תעודת ההסמכה הרשמית.
אם כן:
להסמכת ITE הם יכולים ויש אפילו את החומרים הרשמיים של סיסקו מתורגמים לעברית.
להסמכת CCNA R&S הם יכולים באופן חלקי, הם יכולים ללמוד את חומרי הלימוד של הקורס CCNA 1 והקורס CCNA 2 וכן לבצע את המבחנים באקדמיה של סיסקו – יש את חומרים אלו באנגלית ואף מתורגמים לעברית, את CCNA 3 ו- CCNA 4 הם יצטרכו ללמוד לבד.

חזרה למעלה…

ומה לגבי לימודי המשך (לאחר שמסיימים כיתה י"ב)?

ניתן להמשיך וללמוד לתעודות טכנאי (כיתה י"ג) והנדסאי (כיתה י"ד) בתקשוב.
ישנן מכללות ברחבי הארץ. במכללות אלו בכיתה י"ג: ממשיכים את לימודי הרשתות (תוכן של CCNA מלא) ואבטחת מידע (הסמכת CCNA Security בחלקה), מעבר לתחום זה לומדים בכיתה י"ג: תכנות בפייתון, מסדי נתונים SQL, מערכת UNIX/LINUX, מערכות הפעלה לרשתות (MCITP) ועוד.
ובכיתה י"ד: מעמיקים עוד בתחום הרשתות (תוכן של הסמכת CCNP) ואבטחת מידע (השלמת תכני CCNA Security), מעבר לתחום זה לומדים: שפת C, לימוד HTML + JS +CSS, אריתמטיקה בינארית והמשך מסדי נתונים SQL.

בכיתות אלו יש לגשת למבחני משרד החינוך (2 מבחנים בכל שנה) ובנוסף יש להגיש בכיתה י"ד 2 פרויקטים.

לימודים אלו פותחים פתח להמשך עיסוק בתחום התקשוב בצבא ובתעשייה.

חזרה למעלה…

מה עוד כדאי לי לדעת?

  • כדי לדעת את סמלי שאלוני התקשוב, שעות שבועיות (ש"ש) עבור כל נושא וגמולים שאמורים לקבל. – ניתן לקרוא בשאלות נפוצות.
  • שאלות ניתן לשאול בחלק שאלות ותשובות – אתר תקשוב.
  • האתר הרשמי של מגמת תקשוב – משרד החינוך.
  • רלוונטי באופן חלקי – יש להירשם לאתר מוקד מקצוע בתור מורה לתקשוב – אתר זה מכיל את כל המידע עבור מורי התקשוב. תוכלו לשאול שאלות בפורום, להתעדכן על השתלמויות ולקבל עדכונים חשובים במייל.
  • השתלמויות במקצוע מתקיימות בדרך כלל במהלך חופשת הקיץ ובתחילת שנת הלימודים, ניתן להתעדכן על הזמנים באתר מוקד מקצוע, בחלק: "השתלמויות".
  • אלפון וכתובות מפקחים, מדריכים וכל הגורמים הרשמיים.
  • ישנה קבוצת ווטסאפ למורי תקשוב, קבוצה רשמית של הפיקוח וקבוצה שאינה רשמית.

לשאלות נוספות. הערות, הצעות, הארות ותלונות פנו אליי.

חזרה למעלה…

You may also like...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.