הוקם מילון מושגים ברשתות תקשורת חדש!

מונחים ומושגים בתקשוב ו CCNA

זה לא סוד שמגמת תקשוב, CCNA ועולם המחשבים בכלל מכילים הרבה – המון – מלא – מושגים ומונחים. רוב המושגים הם באנגלית ובראשי תיבות. ישנם ארגונים, פרוטוקולים, סוגי כבלים וטכנולוגיות המשתמשות בקיצורים כדי לייעל את הזכירה שלהם. ואז אם המורה מלמד, או שתלמיד לומד את המילה TCP, הוא מתחיל להתבלבל – מה זה זה? – זה גם ראשי תיבות וגם באנגלית.
כל הלומד תקשוב, נתקל בכל מיני מילים באנגלית, כמעט בלתי אפשרי (ובוודאי שלא מקצועי) ללמוד רק בעברית.

כך יוצא שבנוסף לקושי שבהבנת החומרים עצמם (בעיקר תחום רשתות המחשבים), יש קושי בשפה, במושגים ובקיצורים.
הדבר קורה בלימוד של החומרים, אבל לא רק, בוודאי שכמו הלימוד כך גם במבחן יש שיקוף של הדברים. הרי מבחן הבגרות או ה- CCNA בוחן את ידע התלמידים, אז צריך הוא לשאול שאלות הכוללות מונחים באנגלית וראשי תיבות.

אז ברחבי האינטרנט יש הרבה רשימות של מונחים ומושגים מעולם המחשבים בעיקר באנגלית כמובן, יש גם רשימות בעברית. אבל באף מקום לא מצאתי מילון מונחים לתקשורת מחשבים (מגמת תקשוב ו- CCNA) מספיק מפורט ונוח לשימוש. הדבר הביא לחיבור מילון שכזה יחד עם המורה ליאור זייתוני.

איך בנוי מילון מונחים ומושגים למגמת תקשוב

אז המילון בנוי בצורה של טבלה, כאשר הטבלה בנויה על פי תוכנית הלימודים החדשה (הרפורמה החדשה שהחלה בשנת תשע"ה), כרגע המושגים הם רק בנושא רשתות מחשבים ומותאמת לתקשוב ב – ג (70%) (עם זאת גם לומדי CCNA וסתם מתעניינים בנושא הרשתות ימצאו בה ערך רב).
הטבלה מורכבת ממספר עמודות: נושא ראשי (שם הפרק על פי תוכנית הלימודים), תת-נושא (תת-הנושא על פי פירוט תוכנית הלימודים), שם המושג בעברית, שם המושג באנגלית, ביאור על המושג, הרחבה, והערות. חלק מהמושגים מתורגמים באופן מקצועי (על פי המונח המקצועי) וחלקן מתורגם באופן חופשי (מכיון שלא נמצא מונח מקצועי בעברית). הרעיון הוא שהמילון יהיה נוח לשימוש במידת האפשר, ויכיל את כל אפשרויות החיפוש השונות שתלמיד / מורה / לומד יוכל להשתמש בו, על מנת למצוא את מה שמעוניין.
כאשר תלמיד מוצא את המונח הרצוי, הוא יכול לקרוא עליו משפט 1-2 בביאור ולהבין מהו המונח, אך רצוי גם שיסתכל בעמודה: "הרחבה" – בעמודה זו הוא יראה נקודות חשובות על המושג וגם דגשים שצריך לדעת במגמת תקשוב ולבחינת הבגרות. לאחר מכן בעמודה "הערות" הוא יוכל למצוא תמונות או קישורים לסרטונים ומידע רחב יותר על הנושא.

איך רצוי לעבוד עם מילון מונחים זה?

ישנם מספר דרכים שבהם ניתן להשתמש במילון מונחים זה:

  1. ניתן פשוט לעבור לפי הסדר לקרוא שורה, שורה את המונחים השונים. כפי שנאמר המושגים מסודרים על פי תוכנית הלימודים, כך שניתן לראות באיזה פרק אנו נמצאים ובאיזה תת-נושא.
  2. ניתן לקרוא וללמוד את המושגים לפי המצב בו אנו נמצאים בכיתה, אם למשל המורה מלמד את הנושא של מודל 7 השכבות – OSI, ניתן לקרוא את המושגים הקשורים לנושא זה. – פשוט מחפשים בשורת החיפוש "מודל 7 השכבות" או "osi" ומוצאים כל שורה שעוסקת בכך.
  3. תוך כדי הלימוד ייתכן ונרצה הסבר נוסף על מושג כלשהו שלא הבנו לחלוטין, או לחילופין הרחבה. ואז נוכל לבצע חיפוש בשורת החיפוש למושג הרצוי ולקרוא עליו.
  4. תוך כדי הכנה למבחן הבגרות, אם ניתקל במושג כלשהו, למשל נתקלנו בשאלת בגרות כאשר תרגלנו מבחני בגרות בדף "מבחני בגרות בתקשוב לתרגול" באתר. נוכל לחפש את המושג ולקרוא עליו.

איך מתניידים בטבלה – איך מוצאים את מה שאני רוצה?

כדי למצוא את מה שאני רוצה ישנם מספר דרכים:

  1. הכי פשוט זה לבצע חיפוש בשורת החיפוש ב"חפש", רושמים את המושג המבוקש, ואז באופן מיידי הטבלה מסתננת ומציגה את כל המקומות בהם מושג זה נמצא. שימו לב! באפשרות חיפוש זאת, המושג לא יחופש רק בעמודה "מושג (עברית)" או "מושג (אנגלית)", אלא בכל העמודות. כך תמצאו את כל הפירוט שנמצא בטבלה אודות מושג זה.
  2. ניתן גם לחפש ספציפית בעמודה שאנו רוצים. אם אנו רוצים לחפש את המושג: "פרוטוקול" ורק בעמודה "מושג (עברית)", אז נלך לסוף הטבלה (ניתן ע"י המקש במקלדת: END הנמצא מעל החיצים) ונכניס את המושג "פרוטוקול" תחת העמודה: "מושג (עברית)". – שימו לב! באפשרות זאת, המושג יחופש רק בעמוד שבה חיפשנו אך לא יוצגו תוצאות מעמודות
  3. כמובן ניתן להסתכל בתוכנית הלימודים באיזה פרק נמצא המושג המבוקש, ואז לגלול למקום הרצוי – ולקרוא אודות המושג – שיטה זו לא מומלצת אלא אם אתם רוצים לעיין על הדרך בעוד כמה מושגים.

כעת כל מה שנותר הוא להיכנס ל- "מילון מושגים ומונחים לתקשוב ו- CCNA" ולהתחיל ללמוד ולהחכים!

או כן, ויש גם גרסא מיוחדת מקוצרת לכניסה מניידים, הטבלה צרה יותר ונכנסת לרוחב של פלאפונים. השתמשו במה שנוח לכם.

You may also like...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.