ניהול בחינות בצורה מקוונת (במיוחד לתקופות מצבי חירום כמו תקופת הקורונה)

אתגרי הקורונה בתחום החינוך בכלל

מצב הקורונה בישראל ובעולם, גרם לאנשים לשבור את הראש בנוגע לפתרונות שונים, בעיקר בתחום המקוון, פגישות, שיעורים מפגשים עברו לפגישות ועידה מרוחקות, ה- zoom – זום נכנס לשגרת השפה.
גם בתחום החינוך הדבר משפיע רבות. העניין הוא לא רק הלימודים עצמם – המפגשים – בין אם זה סינכרוניים או א-סינכרוניים אלא גם איך בודקים את ידע התלמידים/הסטודנטים? כיצד ניתן לבדוק את הידע בצורה מרוחקת?
טוב יש המון פתרונות מרוחקים זה ברור, אבל הבעיה קופצת לה ועולה – "טוהר הבחינות" – כן, כן אפשר לסמוך על כולם שלא ירמאו ולא יעתיקו בוודאי שאף אחד לא מרמה.
אבל האם יש דרך לכך שלא יהיה כלל "יצר הרע" לתלמיד / סטודנט לבצע פשיעה ופגיעה בטוהר הבחינות?

אני חושב שלא ניתן לבצע משהו בטוח והרמטי, והדבר קשה מאוד באופן שכזה של בחינה מרוחקת, כאשר נמצאים מול התלמידים / סטודנטים בכיתה – "רואים הכל" אבל מה קורה מרחוק – האם ניתן "לראות הכל"? "להרגיש הכל"? יש אפשרות כזאת? לא נראה לי.

עם זאת, אספתי כמה טיפים אפשריים שיקלו ויצמצמו את העניין והנה הם לפניכם:

איך מבצעים בחינות בצורה מרוחקת? (מבחינה טכנית ושמירה על טוהר הבחינה)

  • יש להכין את המבחן בצורה דיגיטלית יש מגוון אפשרויות לביצוע דבר זה (אם מדובר על תקשוב, ניתן באתר בו נמצאים כעת) [אפשר בכלי גוגל כמו: גוגל טפסים (google forms) או כלי שיתופי אחר, אפשר במיקרוסופט טימס (Microsoft Teams), אפשר בכלי של מט"ח, ועוד..] – אם תרצו ייתכן שאפשר גם אפילו בוורד או על דף ועט. [למרות שאם כבר עובדים על המחשב לשם מה?].
  • קיום שיחה מקדימה על חשיבות טוהר הבחינות ועל כך שסומכים על התלמידים שיבצעו זאת ללא רמאות. דוגמה בהמשך
  • יש להכין את כל מה שצריך ליד הבחינה – אוכל + שתייה וכו' אך לא חומרי עזר אסורים וכו'
  • יש לשמור על סביבה נקיה ובטוחה וללא הפרעות.
  • נפגשים בשיחת וידאו (כמו זום zoom).
  • כולם חייבים להפעיל וידאו לכל אורך המבחן.
  • כולם חייבים להפעיל שיתוף מסך (צריך להפעיל אופציה של multiple screen share בזום).
  • מכבים פלאפונים או מציבים אותם במרחק גדול כאשר הם נכנסים גם כן לזום (ניתן לראות גוף שלם – אפשרות מועדפת).
  • חותמים ומצהירים על הסכם משותף לקיום מבחן עם שמירת טוהר הבחינות. – דוגמה בהמשך
  • אין להשתמש במחשב לשום דבר אחר, או בכל רכיב אחר, אסור להסיט מבט מהמסך, אין לדבר ולהסתיר את הפה במהלך המבחן.
  • אין לקום במהלך המבחן ללא רשות.
  • יש לעשות טסט ולהסביר כיצד מערכת בחינות עובדת וכיצד מגישים וכו'.
  • יש להבהיר שחריגות מהחוקים עלולה לפסול הבחינה.

הערות:
א. רוצים פתרון בלתי פריץ? תוכלו לבצע את המבחן בעל פה בלייב מול התלמיד שאתם מנהלים איתו שיחה, בצורה זאת לא ניתן כלל לרמות, אם יש לכם יותר מ-10 תלמידים נראה לי כמו כאב ראש? או שלא?

ב. ישנן פתרונות טכנולוגיים שמאפשרים לנעול את חלון המחשב על המבחן ללא אפשרות לצאת ממנו, או עם שליחת התראות למורה בעת ביצוע משהו שאינו מורשה וכו', הדברים האלו קיימים אומנם הבעיות עם פתרונות אלו: 1) רובם בתשלום 2) לרוב מצריכים התקנה כלשהי (דבר שמהווה מחסום נוסף אצל הנבחן בנוסף אפשרות לתקלה וכו') 3) מעין פגיעה בפרטיות הנבחן.
זו הסיבה שלא הבאתי את פתרונות אלו.

ג. הצעות אלו כמובן לא עברו את אישור משרד החינוך, אלו הצעות שזרקתי לאוויר ואתם בוחרים מה לעשות איתם, וכל מי שבוחר להשתמש בכולן או בחלקן לוקח אחריות על בחירתו ועליו לבדוק האם הדבר מותר מצד הנחיות משרד החינוך ומצד ההנהלה או החברה בה עובדים. מכיוון שמשרד החינוך מאוד חרד (ובצדק) לפרטיות התלמידים, ייתכן לדוגמא שהחיוב לפתוח מצלמות ושיתוף מסך אולי לא יעלה בקנה אחד עם הנחיותהם (אינני בטוח) כמו כן לגבי תנאים נוספים שננקטו בהצעות אלו.

הצעה לחתימה על הסכם לפני המבחן

במידה ורוצים שהתלמידים יחתמו על הסכם לפני המבחן, ניתן להשתמש בטופס זה: טופס הצהרת התלמידים על שמירת טוהר הבחינה בבחינה מרוחקת.
וודאו שהתלמידים ממלאים את פרטיהם המלאים וכן את כתובת האימייל של המורה על מנת שתקבלו את התצהיר למייל האישי.

דוגמא לשיחה מקדימה לפני המבחן

סגנון זה פורסם באתר אמית כדוגמא לתכתובת בין מורה לקבוצת הלימוד שלה, ניתן לשלוח פסקה זו, או יותר טוב לומר אותה ב"לייב" בזום מול התלמידים, כמובן שזו רק דוגמא ניתן לשנות/להוסיף וכו' כרצונכם:

אני רוצה לומר שאני שמח\ה שזכיתי בתלמידים / סטודנטים נהדרים כמותכם. אני מאמין\ה בכם ורוצה לסמוך עליכם במבחן שיתקיים ביום ___. זו פעם ראשונה שאני נותן\ת מבחן בית בצורה כזאת לכיתה שלמה.
ברור לי שצריך להיות ברמה מוסרית מאוד גבוהה כדי לעמוד במבחן כזה ולשמור על יושר ואמינות. אם יש מישהו שזה גדול עליו או שמרגיש לא בנוח, כתבו לי בפרטי ונמצא פתרון. זכרו שמטרת המבחן אינה רק ציון אלא חלק מתהליך למידה שבו אתם ואני בודקים מה מצבכם בחומר הנלמד ומה עליכם לעשות כדי להתקדם בהמשך… אני בטוח שאתם תעמדו במשימה בהצלחה רבה! מאמין\ה בכם!

לסיכום

ביצוע מבחן מרוחק הוא אתגר של ממש ללא ספק, ניסינו כאן לתת מעט טיפים שיכולים להקל ולעזור על עבודה נקייה ושמירה על טוהר הבחינה, הטיפים נגעו גם במישור הפסיכולוגי – ההבנתי בין המורה לתלמיד וכן במישור המעשי – טכני – בתקווה שאכן יעזור. בהצלחה רבה!

איך יצא לכם? ניסיתם כבר? יש לכם טיפים נוספים? אשמח לשמוע!

You may also like...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.