שיעור 1 – פיקסלים ואיכות תמונה

מה אתם רואים כאן?

child_9points

מה רואים בתמונה?

מדובר כאן על צורה כלשהי. ננסה לשפר את התמונה:

child_30points

מה עכשיו בתמונה?

האם עכשיו כבר ניתן לזהות? נכון, מדובר על ילד או אדם כלשהו.
הילד מורכב מנקודות, הציור מורכב מנקודות. לנקודות אלו קוראים פיקסלים, למעשה התמונה הדיגיטלית מורכבת מנקודות אלו. מה ההבדל בין 2 התמונות? בשתיהן ישנם פיקסלים!
אלא שבראשונה יש מעט פיקסלים ובשניה יש יותר. – מפה אנו לומדים: ככל שיש יותר פיקסלים בתמונה כך התמונה יותר ברורה! כמה פשוט.

נסתכל על התמונה הבאה של תושבת מעבד, לדוגמא, לחצו על התמונה על מנת להגדילה:

example of quality

דוגמא – לחץ להגדלה.

כמו שאמרתי התמונות מורכבות מפיקסלים… – נראה מוזר נכון? לכאורה התמונה הזאת נראית ממש טוב איזה פיקסלים נמצאים כאן?
בואו ניכנס פנימה לתוך התמונה – כלומר נגדיל אותה עוד ועוד ונגלה דבר מעניין (אתם יכולים להגדיל את התמונה ע"י הורדתה ואז לעשות עליה זום – Zoom, או שניתן לבצע הגדלה בדפדפן ניתן ללחוץ על הקיצור Ctrl + "+" כדיל להגדיל או Ctrl + "-" כדי להקטין. Ctrl + 0 יחזיר אתכם לגודל הרגיל).
הגדלתי את התמונה מאוד, שימו לב מה קורה עכשיו:

zoom_pixeled_picture

הסתכלו על התמונה מקרוב מה אתם מזהים ? – לחץ להגדלה

האם אתם מזהים משהו מוכר כאן? – נכון! רואים פיקסלים, הריבועים הללו שגילינו הם הפיקסלים. כמו שאמרנו כל תמונה מורכבת מהנקודות (או אצלנו ריבועים) המכונים פיקסלים = Pixels. יש פיקסלים בצבעים שונים, והשילוב של הצבעים והגוונים יוצר לנו תמונה.

הפעם נשווה בין שתי תמונות – איזו תמונה איכותית יותר? (לחץ להגדלה)

keyboard_bad_quality

השווה איכות – לחץ להגדלה

keyboard_quality

יש להשוות איכות, לחץ להגדלה

נכון! התמונה השניה איכותית יותר. האם ניתן לנחש היכן יש יותר פיקסלים? (היזכרו בתמונות הראשונות!). בתמונה האיכותית יותר יש יותר פיקסלים!

אז למדנו עד עכשיו שני דברים:

  1. ככל שהתמונה איכותית יותר היא מורכבת מיותר פיקסלים – יש לה יותר פיקסלים.
  2. אם מתקרבים לתמונה – עושים לה זום (Zoom in) רואים את הפיקסלים – האיכות נעשית פחות טובה.

כמה פיקסלים צריכים כדי שתמונה תיראה יפה? – זה תלוי.
אם מדובר על תמונה שנראה אותה בקטן, מספיק מעט פיקסלים, אם נצטרך תמונה בגדול נצטרך הרבה פיקסלים. [מלבד זאת, הדבר גם תלוי מהמרחק שבו נצפה מהתמונה, ככל שצופים בתמונה רחוקה יותר היא צריכה פחות פיקסלים וכן להיפך].

יש לי 8 מגה פיקסל – MP במצלמה של הפלאפון, מה זה אומר?

הרבה פעמים אנו שומעים את המושג: "מגה פיקסל" – מה הוא בעצם מושג זה  – מה הוא אומר? אנו קוראים על כך שיצא פלאפון חדש עם 23 MP (מגה פיקסל) – מה ?
אז כמובן שזה קשור לפיקסלים שעליהם דיברנו. "מגה" = מליון. [בדומה ל- מגה-בייט = MegaByte – MB שזה מיליון בייטים]. אז מגה-פיקסל (Mega Pixel) = מיליון פיקסלים. כלומר 23 MP זה בעצם אומר שאם מצלמים במצלמה באיכות הגבוהה ביותר, כל תמונה שנצלם תכיל 23 מיליון פיקסלים!!! וואו !! זה המון! נכון. המצלמות של היום הם איכותיות ביותר וברמות מקצועיות. [כמובן שיש עוד מדדים כדי לקבוע – איכות של מצלמה, או איכות של תמונה, אבל פיקסלים זה אחד מהמדדים].

איכות, מחיר, נפח \ משקל

כמו בכל דבר בחיים, אם אנו רוצים משהו איכותי הוא יעלה יותר. אם אנו רוצים לרכוש מכונית מסוג "מרצדס" נצטרך להיפרד מכסף רב. אם נרצה לרכוש מכונית מסוג "קאיה", לא נצטרך להיפרד מהרבה כסף.
ככל שהדבר איכותי ביותר – הוא גם יעלה יותר.
הדבר נכון גם כלפי פיקסלים, כלומר ככל שנקנה מצלמה המצלמה באיכות גבוהה יותר (תצלם תמונות עם יותר פיקסלים) כך היא תהיה שווה יותר ויקרה יותר. [לא באופן מוחלט כי יש עוד מדדים – גורמים, כפי שאמרנו אבל בערך].

דבר נוסף הוא עניין ה- "נפח" – משקל.
ככל שהתמונה תכיל יותר פיקסלים בתוכה, היא תהיה יותר כבדה… זה כמו שנכניס לתוך דלי כדורים. אם נכניס כדור אחד הדלי יהיה קל, אך אם נפוצץ את הדלי בכדורים הוא יהיה כבד מאוד.
אם "נפוצץ" את התמונה שלנו בהרבה ריבועי פיקסלים התמונה תהיה כבדה יותר. לכן כאשר אני רוצה לצלם באיכות הגבוהה ביותר אני צריך גם לקחת בחשבון שהקובץ יהיה גדול מאוד ולא קומפקטי.
ייתכן שארצה לפעמים דווקא לוותר על כמות הפיקסלים הגבוהה, ולצלם תמונה באיכות נמוכה יותר בכדי לקבל קובץ קטן יותר שישקול פחות, ואז אוכל לשלוח אותו לחברים ביתר קלות או לחסוך במקום.

המאמר הבא יהיה מטלת פיקסלים.

You may also like...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.