5.3 – מהו הציוד והכבילה שבו נשתמש – סוגים ותכונות

מה לומדים בחלק זה?

  • מתחילים להכניס ציוד לעולם הפיזי – באיזה ציוד נשתמש – של איזו חברה?
  • באיזה ציוד רשת נשתמש – באיזה מתגים, נתבים ונקודות גישה אלחוטיות?
  • באיזה ציוד קצה נשתמש – באילו מחשבים, שרתים, מדפסות ויחידות קצה אלחוטיות?
  • בתחום הכבילה -באילו כבלים נשתמש? כבלי סיב אופטי – איפה? כבלי נחושת – זוג שזור – איפה?
  • תקני כבלי זוג-שזור שונים
  • פורטים – ממשקי רשת בתקני מהירויות שונות – באילו מהירויות נשתמש – באילו חיבורים ולמה?

סרטון

קבצים ודברים נוספים

קצת תמונות על הרכיבים כדי להבין במה מדובר (יתווספו בהמשך):

פירוט חלק זה

אז אנו צריכים להכניס ציוד וכבילה לחברה -באיזו ציוד נשתמש? לכאורה כמנהלי רשתות אנו צריכים לעשות חשיבה (זו אחת מהחלופות) עם איזה יצרן נשתמש ובאיזה ציוד נשתמש הכל בהתאם לעלות אל מול הדרישות והתועלת.
כאן בפרויקט אנו עובדים עם תוכנת הפאקט טרייסר כלומר כל הציוד יהיה של סיסקו.
אז מהו הציוד?
1. ציוד הרשת
a. מתגים – Switches – רכיבים העובדים על השכבה ה-2, תפקידם לחבר בין מארחים, מחשבים ורכיבים עם כתובות אייפי ברשת שלנו, כמו כן מאפשרים ליצור VLANים שאלו רשתות וירטואליות המאפשרות ליצור אזורי ברודקסט נפרדים עבור כל מחלקה.
יש גם מתגים רב שכבתיים – Multi-Layer Switch – סוויצ'ים שכבה 3, שמאפשרים עבודה גם בשכבה ה-3 וממש לתפקד כמו ראוטרים.
אנו נשתמש במתגים מסוג 2960 עבור שכבה הגישה – ACCESS כלומר עבור המחשבים שלנו.
ונשתמש במתגים מסוג 3650 עבור שכבת ההפצה – Distribution כלומר הם ישמשו אותנו על מנת לחבר בין המתגים השונים (להוות מתג ראשי) ולחבר ל- Router. אנו נשתמש בהם מכיון שיש להם ממשקים המאפשרים להתחבר עם סיבים אופטיים (ניתן גם במקום להשתמש ב- Switch ריק…).
כמו כן נשתמש בהם גם עבור הציוד של ספק התשתיות – Service Provider.
b. נתבים – Routers – רכיבים העובדים על השכבה ה-3, רכיבים אלו מחברים לנו בין רשתות שונות וכן מאפשרים לנו לבצע ניתוב בתוך ה- LAN – ניתוב בין וילאנים (אפשרי לביצוע גם עם הסוויץ' שכבה 3 אך לא בדרישות נכון להקלטה זו).
c. נקודות גישה אלחוטיות – Wireless Access Point – משמשת לחבר מארחים באופן אלחוטי לרשת הקווית החוטית (בעצם למתג). כך שיש לנו wifi ברשת.
2. ציוד קצה
a. מחשבי קצה – PCs – מחשבים המשמשים את עובדי החברה על מנת לעבוד מקומית או לתקשר בין מחשבים או שרתים באותה הרשת (באותו ה- LAN) בין סניפים שונים (דרך ה- WAN) וגם לצאת לאינטרנט.
b. שרתים – Servers – מחשבים המריצים תוכנות שירות, המספקים שירותים לסניפי החברה, שרתים יכולים להימצא בסניפי החברה, ברשת ה- WAN, או באינטרנט.
c. מדפסות – Printers – מדפסות המחוברות לרשת החברה ומאפשרות גישה ממקומות שונות ברשת ה- LAN של החברה, בין סניפים (אם נדרש) ואפילו מהאינטרנט (אם נדרש).
d. יחידות קצה אלחוטיות – Wireless end devices – יחידות שמתחברות באופן אלחוטי יכולים להיות: מחשבים ניידים – laptops (יש להתקין כרטיס רשת אלחוטי עליהם), פלאפונים חכמים – smartphones, טאבלטים – tablets, גם מדפסות ומחשבים נייחים (בהתקנת כרטיס אלחוטי עליהם).
3. כבילה – כבלים
a. סיבים אופטיים – fiber optic – כבלים העשויים זכוכית המעבירים את המידע על גבי האור – מהירות גבוהה, חסינות בפני רעשים ומאפשרים העברה על מרחקים גדולים – אמינות גבוהה. משמשים בעיקר לחבר בין מרחקים גדולים (ברשת ה- WAN), או בנקודות שיש בהם תעבורת רשת רבה. יותר יקרים מהנחושת.
b. כבלי זוג שזור – אתרנט – Twisted Pair ethernet cables – כבלים מנחושת המעבירים את המידע כאותות חשמליים – מהירות גבוהה יחסית, יש פגיעות של רעשים אלקטרומגנטיים, ומוגבלים למרחק של עד 100 מטרים. יש מספר תקנים המוגדרים כ- CAT כמו CATegory חלקן מסוככים כלומר יותר עמידים להפרעות אלקטרומגנטיות. אנו נשתמש ב- CAT7 או CAT8 שניהם הולכים חזק ושניהם מכילים סיכוך על כל גידי החשמל וכן על כל זוג גידים, משתמשים בסוג זה רק בתיאוריה לא באמת אפשר לבחור בפאקט טרייסר.
4. מהירויות
a. תקן FastEthernet המכונה fa = מהירות של 100 Mb/s – נשתמש בתקן זה כאשר אנו נחבר את מתגי הגישה ליחידות הקצה, זאת מכיון שיחידות הקצה פחות דורשות מהירות, ואין שום תחרות אלא כל פורט מחבר רק מחשב אחד, ולמחשב זה יהיה 100 Mb/s פנויים לשיחה.
b. תקן GigabitEthernet המכונה GI = מהירות של 1000Mb/s – 1Gb/s נשתמש בתקן זה כאשר אנו נחבר את רכיבי הרשת ביניהם, למשל את מתגי הגישה למתג הראשי (ההפצה), ואת מתגי ההפצה לנתבים וכן הלאה. מכיון שרכיבי רשת מעבירים תעבורה רבה (ולא רק תעבורה של מחשב אחד), נצטרך שיהיה להם את רוחב הפס הגדול ככל האפשר.

You may also like...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.