בעקבות משבר הקורונה – מיקוד חומר הבגרות בתקשוב לכיתות י"א (70%) פורסם (שנת תש"פ – 2020) – מה ירד, מה נשאר ובמה צריך להתמקד?

mikud-korona-tikshuv-2020
המיקוד לבגרות הקורונה בתקשוב שנת תש"פ 2020 (70%)

[הצהרה: בכל הכתוב מטה, אין הכותב לוקח אחריות על מה שכתוב, אלו רק ניתוחים והשערות על פי הנשמע, הידוע ומה שהתקבל, הנתונים שכאן לא עברו שום אישור של גורם מורשה, כל העושה בנתונים אלו שימוש כלשהו או נעזר בהם עושה זאת על דעתו בלבד!]

בעקבות משבר הקורונה, תלמידים ברחבי הארץ הפסידו זמן יקר ללימוד, אומנם הלימוד המשך בצורה מקוונת ע" למידה מרוחקת באמצעות תוכנות המיועדות לכך, ואפילו אתר זה פתח אזור מיוחד לשידורי הקורונה ותכני הקורונה המיוחדים בתקשוב.
אבל עם כל התכנים הללו, לא יעזור! הלימודים הופסקו, הרצף הופסק והקצב הופסק.

שאלות באוויר! האם הבגרויות יתקיימו כסדרן? האם הבגרויות יידחו? – חלקן כבר נדחו. האם הבגרויות יתבטלו? – זה גם יכול להיות.

מה יהיה על הבגרויות בכלל והבגרות בתקשוב בפרט?

כל השאלות לגבי מתי והאם? לא ידועות עדיין, וצריך להתעדכן.
במידה ולא תתקיים הבגרות בתקשוב, ייתכנו שתי אפשרויות: או שמבחן הבגרות יתקיים בשנה הבאה (מדובר על כיתה י"א, שהרי לכיתה י"ב זה לא רלוונטי) או שהציון יינתן ע"י המורה, ולא תהיה בחינה חיצונית כלל.

מכל מקום, בהנחה ותתקיים הבגרות, על מנת להקל על התלמידים פורסמו מיקודים של החומר (לפי משרד החינוך מדובר על הורדה של 25% מהחומר, כלומר השארת 75% – שלושה רבעים), זה מזכיר לי נשכחות… כך היו עושים בעבר, בעולם הישן – קודם הרפורמה של הבגרות (שנעשתה ע"י שר החינוך שי פירון) – היו מלמדים את כל החומר בכיתה י"א – 100% ולקראת הבגרויות התלמידים קיבלו "מיקוד" כלומר הורדה מהחומר הכללי – שרק ממנו ישאלו שאלות.

אז לדברי משרד החינוך הורידו 25% ועליו ייבחנו התלמידים.

רמת הקושי במבחנים החדשים (לאחר הכרזת החומר הפתוח החל משנת תש"פ 2020 ואילך)

למי שלא יודע, השנה חודש חידוש רציני – החל מבחינת הבגרות של השנה – שנת תש"פ (2020) יהיה מותר להכניס חומר פתוח מודפס/כתוב – האם השאלות יהיו קשות יותר משנים עברו, האם ידרשו יותר ניתוח והבנה מאשר זיכרון ושינון? – לא ברור.
ייתכן שהרעיון של חומר פתוח הוא להעלות את רמת השאלות, במקום שיהיו שאלות פשוטות שניתנות לענות במהרה ע"י שליפה מהזיכרון, או ע"י הגיון פשוט ושיטה הלמינציה (שלילת תשובות לא נכונות), יהיו שאלות עמוקות, הדורשות הבנת הנקרא, שימת לב לפרטים, ניתוח של מקרים ופלטים שונים ועוד.
עם זאת, ייתכן שהמבחן יהיה באותו סגנון, ובאותה רמה כמו בשנים עברו, רק שלתלמידים יהיו קביים – תהיה עזרה וסיוע להצלחה במבחן.

המיקוד לבגרות בתקשוב (70%) שפורסם בעקבות הקורונה (שנת תש"פ 2020)

אז יאללה מה קורה בתקשוב, אז זה המיקוד שפורסם:

הרהורים מקדימים על מיקוד הקורונה לבגרות בתקשוב תש"פ (2020)

אני חייב להקדים: זה לא ממש ברור, אינני מבין מדוע לא סימנו מתוך תוכנית הלימודים את מה שירד או את מה שנשאר. מה שביצעו במיקוד, אלו הגדרות כלליות ולעיתים קריאת שמות אחרים לנושאים בתוכנית הלימודים. מאוד בעייתי, כי לא ניתן לדעת מה שם הנושא כולל, לדוגמא: מה זה "פרוטוקול Ethernet" שנמצא במיקוד – האם מדובר על לדעת מה זה הפרוטוקול באופן כללי, או האם מדובר אלו רכיבים עובדים עם פרוטוקול זה? ובאיזה כבלים משתמשים, ואזורי ברודקסט ואזורי התנגשות וכו'? – מה זה כולל? – זה לא ברור! ועל פי איזו הגדרה הגדירו מה זה כולל? על פי סיסקו?! או על פי תוכנית הלימודים, [תיקון: יש בתוכנית הלימודים תת-פרק של "פרוטוקול אתרנט", אבל עדיין אני לא מאמין שזה מה שצריך לדעת, רק מבנה הפריים?!]

עוד מספר הערות על המיקוד:

  1. אם נרפרף על המיקוד ניתן לראות, שהמיקוד מכיל משפטים מתוך כל פרק, ניתן להניח שמדובר על הנחיות ישירות לגבי השאלות שנמצאות במבחן, הרי לפי הצהרת משרד החינוך מבחני הבגרות כבר מוכנים וביום פקודה הם יישלחו. מכאן יוצא שהמיקוד מבוסס על מה שכתוב כבר. אם הדברים הם ככה, יש יסוד טוב להניח שניתן לנחש את טיב השאלות. מתוך הסתכלות מהירה ניתן לראות משפטים כמו "ניתוח פלט של פרוטוקולי ניתוב", "הגדרה וניתוח של פלט" – האם הדבר מצביע על שאלות ניתוח? – לדעתי לא בהכרח! שהרי תמיד יש שאלות של פלט וברמות שונות.
  2. המיקוד מבלבל, באמת שניסיתי להבין מה ירד ומה נשאר, אך המושגים לא תואמים לגמרי את המושגים שבתוכנית הלימודים, חלק מהמושגים שונים לחלוטין, חלק רומזים וחלק כוללניים מדי.
  3. יש פריטים שלכאורה לא נמצאים במיקוד והם כמעט תמיד נשאלים בבגרויות כמו: מודל 7 השכבות – OSI ו\או מודל ה- TCP/IP, המרות בין בסיסים.
  4. יש פריטים שמופיעים אך די נדירים במבחנים כמו: מבנה פאקט IP

אחרי הקדמה זו, אני חייב להודות שדי קשה להבין מה נמצא ומה לא בחלק מהמקומות, אבל נשתדל.
אני ממליץ מאוד לקרוא גם את המשך המאמר – חשוב ביותר!

תוכנית הלימודים בתקשוב עם סימוני מיקוד הקורונה בתוכה לשנת תש"פ (2020)

לפניכם תוכנית הלימודים המקורית שעליה מסומנים החלקים שנמצאים במיקוד ויכולים לשאול עליהם בבחינה (השערה בלבד, לא מובן לחלוטין, כפי שהקדמתי):

 

הערות נקודתיות אודות הפרקים השונים על פי המיקוד

כפי שאמרתי קודם, המיקוד לא לגמרי ברור ולעיתים מפתיע, מספר הערות נקודתיות על פי פרקי הלימוד:

  1. בפרק 1 – יסודות התקשורת
    1. מופיעות "פקודות CMD" ואחר כך מופיע עוד פעם "פקודות CMD לבדיקת קישוריות" מדוע מופיע פעמיים? האם זה אומר שזה רק פקודה זו – כנראה (אגב הפקודות נמצאות בכלל בפרק 2).
    2. פרוטוקול Ethernet מה בדיוק כולל?
    3. ניתוח פלט – של מה? – כנראה של בדיקת קישוריות.
    4. האם אין צריך לדעת על מודל OSI ו- TCP/IP?
  2. בפרק 2 – כתובות רשת
    1. האם אין צריך לדעת לעבור בין בסיסים (המרות בינארי-עשרוני-הקסה דצימל).
    2. מה הקשר של פרוטוקולים שכבה 2 בפרק זה? אין התייחסות לכך בתוכנית הלימודים בפרק זה. – אז מה זה כולל?
    3. האם צריך לדעת מבנה חבילה (packet) לאיזה עומק? כנראה לדעת כתובות IP ואולי גם כתובות MAC (למרות שזה פריים) הנמצאות בתוך אינקפסולציה.
  3. בפרק 3 – הכרת ציוד רשת תעשייתי
    1. יש ניתוח של show – צריך לעבור על showים ולדעת אותם
    2. יש ניתוח פלט של טבלאות ניתוב – כלומר show ip route להבין.
  4. בפרק 4 – מיתוג ברשת המקומית בארגון קטן ובינוני
    1. יש צורך לדעת להגדיר ולנתח פלט – של אבטחה בשכבה 2 [כנראה port security?].
    2. האם אין צריך לדעת ניתוב בין וילאנים ע"י נתב על מקל (router on a stick)?
  5. בפרק 5 – טכנולוגיות אלחוטיות
    1. יש לדעת טכנולוגיות תקשורת אלחוט – האם זה כולל גם את התקנים של IEEE 802.11 [כנראה שכן].
  6. בפרק 6 – שירותי רשת
    1. מה הכוונה ב "ניהול מוצפן" – הכוונה ל- SSH? זה לא בדיוק הפרק, אולי הכוונה לדעת את מספר הפורט? בכל מקרה צריך לדעת SSH.
    2. מה זאת אומרת "הקצאת פורטים" – הכוונה לסוגי פורטים לוגיים? – פורט ידוע, רשום ופרטיים?
    3. האם צריך באופן כללי לדעת על סוגי הפורטים והשרתים ומה עושים, או ממש לדעת את תהליך ה- DORA של ה- DHCP ואיך עובד DNS – לא ברור.
  7. בפרק 7 – ניתוב ברשת
    1. יש לדעת ניתוח פלט של פרוטוקולי ניתוב (האם זה שייך ל- show ip route של מקודם? או משהו נוסף?)
  8. בפרק 9 – אבטחה ברשת
    1. מה הכוונה ב"אבטחה ברשת" השם של הפרק זה "אבטחה ברשת" אז עוד פעם? אולי הכוונה ל"מושגי אבטחה בסיסיים" ול"איומים ברשת הארגונית"?
    2. מה זה אומר "הגדרות אבטחת וסיסמאות" – הכוונה לססמאות ל- enable, line vty ו- line console? כנראה, אך זה בפרק 3. כולל עוד משהו? אולי הגדרות SSH?
    3. צריך לדעת ACL גם הגדרות וגם ניתוח של פלט.
  9. בפרק 10 – איתור וטיפול בתקלות
    1. כתוב שצריך לדעת שיטות לאיתור תקלות (בתוכנית מופיעים רק "מלמטה-למעלה", "מלמעלה-למטה" ו "הפרד ומשול") מצויין גם "בלי אבחון" כלומר לא צריך לדעת שיטות לאבחון תקלות, אבל הודגש כבר פעמיים שצריך לדעת פקודות CMD לבדיקת קישוריות, אז מה צריך ומה לא?

סיכום ומה ללמד בפועל?

כפי שהזכרתי די קשה להבין לחלוטין מה ירד ומה נשאר, אומנם יש פריטים שניתן לומר שלא צריך לדעת אותם (בהנחה שהמיקוד נכון ומדוייק), אך הם מהווים אולי 10% ולא 25% [לא ממש בדקתי אך כך נראה]. אני לא יודע ולא לוקח אחריות על מה יהיה ומה לא יהיה וזה גם לא לגמרי ברור וכפי שכתבתי בתחילת המאמר אני מסיר כל אחריות.
עם זאת! אולי מה שצריך להפיק מהמיקוד זה לדעת מה להדגיש בחזרות שלנו מול התלמידים, שוב אומר – זה לא אומר שלא צריך ללמד את כל מה שצריך, אך יש להדגיש דברים.

דברים הטעונים חזרה והדגשה לקראת בחינת הבגרות בתקשוב תש"פ (2020)

לפי המיקוד, אלו הפריטים שרצוי להדגיש ולחזור עליהם (שוב, זה לא אומר שלא צריך ללמד את שאר הדברים!):

  • פקודות CMD בכלליות. ובמיוחד Ping, להבין מה הם, איך עובדים, להבין פלט של Ping, מתי פינג הצליח ומתי לא. איך מבצעים את הפקודות. [רצוי גם לחזור על "מתגים" שונים ב- ping כמו -t].
  • מהו פרוטוקול Ethernet – כל מה שקשור אליו. כתובות MAC, כבלים, סוגי הודעות (unicast, multicast, broadcast), מתחם התנגשות (Collision Domain), מתחם שידור (Broadcast Domain)
  • כתובות שונות – כתובות MAC מבנה ואיך עובדות, כתובות IP איך בנויות, מחלקות של כתובות, כתובות פרטיות וציבוריות.
  • כתובות IPv6 – איך בנויה הכתובת, לדעת לקצר ולהאריך כתובת.
  • מבנה חבילה של IPv4 ו- IPv6 – לראות איך בנויות בגדול החבילות – ממה מורכבות הפאקטות בדגש על כתובות ה- IP אולי גם TTL, להבין מה חלק ה- DATA ומה ה- header, ומה זה payload.
  • איזה פרוטוקולים נמצאים בשכבה ה-2 – Ethernet, Metro Ethernet.
  • הכרת ציוד – להכיר את המתג ופעולתו, להכיר את הנתב ופעולותו, להכיר את הרכזת ופעולתה.
  • פקודות בסיס – להכיר ולדעת את פקודות הבסיס בהגדרת רכיבי רשת.
  • הצגת מידע ואבחון – להכיר את סוגי ה- showים השונים, לדעת את התחביר שלהם, מה רואים בהצגה שלהם, לדעת לנתח את ה- showים השונים, ובפרט לדעת לנתח show של טבלאות ניתוב.
  • חיבור מרחוק – לדעת להגדיר telnet, להבין איך עובד, לדעת להגדיר SSH, מה ההבדלים ביניהם.
  • פרוטוקולי מיתוג וניתוב – לדעת VLAN הכל, TRUNK הכל, מה עושה dot1q, לדעת VTP ומה עושה, [ניתוב בין וילאנים – נתב על מקל – לא יודע אם צריך].
  • אבטחה בשכבה 2 – להכיר shutdown של פורטים, לדעת port-security כולל כל ההגדרות, לדעת לנתח פלט של port-security.
  • סוגי הצפנה ואבטחה – להכיר את כל סוגי ההצפנה ברשת אלחוטית, מה ההבדלים מה יותר מאובטח ממה.
  • טכנולוגיות תקשורת אלחוט – לדעת את כל סוגי התקנים ומה ההבדלים ביניהם. סוגי התקשורת האלחוטית הקיימת.
  • הגדרת נתב משולב והקמת רשת אלחוט – להכיר את כל סוגי האפשרויות בהגדרת נתב אלחוטי: DHCP, SSID סוג תקן, ההצפנה, אפשרות סינון MAC, פתיחת פורטים, DMZ, סיסמאות לניהול.
  • פרוטוקולים ושרתים – להכיר את כל סוגי הפרוטוקולים והשרתים, מה עושים, מה המספר שלהם. [כנראה גם לדעת בפרט על DHCP ו- DNS].
  • הקצאת פורטים – להכיר את סוגי הפורטים לוגיים השונים – פורט ידוע, רשום ופרטי. הבדלים וטווחי הפורטים.
  • פרוטוקולים לשירותי רשת – להכיר UDP ו- TCP הבדלים ואיך עובדים שניהם.
  • ניהול מוצפן – הגדרת SSH, מה יתרונו על פני Telnet.
  • ניתוח פלט של פרוטוקולי ניתוב – הבנת פלטים שונים כמו הצגת טבלת ניתוב לקרוא היטב ולהבין, כנראה גם ניתוב סטטי וניתוב ברירת מחדל (למרות שזה לא כתוב במפורש), כנראה גם לדעת RIP (למרות שזה לא כתוב במפורש), הצגת פלט של פרוטוקול RIP ושל OSPF ושל EIGRP – מה רואים שם בעצם [לגבי OSPF ו- EIGRP לא אמורים לדעת לעומק לפי תוכנית הלימודים].
  • הכרת שיטות ואמצעי חיבור לרשת רחבה – מה הסוגים של חיבורים לספק התקשורת: fiber, cable, wireless (cellular, setallite), קו חכור לעומת מיתוגים (אף פעם לא היה בבגרויות על אלו), חיבור DSL וחיבור Cable חיבור Fiber של metro ethernet (או carrier ethernet).
  • אבטחה ברשת כללי – לדעת מושגי אבטחה בסיסיים + איומים ברשת הארגונית כמו התקפות dos והתקפות פישינג וכו'.
  • ACL רשימות בקרת גישה – לדעת רשימות בקרת גישה את הסוגים השונים, איך מגדירים, פקודות, לדעת לנתח פלט של ACL ולהבין מה כתוב בו – מה נחסם ומה התאפשר בו.
  • הגדרות אבטחה וסיסמאות – לדעת להגדיר את כל סוגי הסיסמאות על גבי הרכיבים השונים – סיסמת enable, סיסמת line console, סיסמאת line vty, שירות הצפנת סיסמאות, הבדלים בין סיסמאות שונות (מגובבת מול רגילה).
  • ניהול והגדרה של חיבור מרוחק – שוב חוזרים על עניין החיבור המרוחק כנראה SSH.
  • שיטות לאיתור תקלות – צריך לדעת את השיטות (מלמטה-למעלה, למעלה-למטה והפרד ומשול).

 

זהו אלו הדברים איך שאני מבין אותם, בהצלחה רבה לכולם!

You may also like...

2 Responses

  1. ילד הגיב:

    זה נכון שהשנה המבחן הוא פנימי

    • שלום לשואלים,
      השנה (שנה"ל תש"פ – 2020) עקב מגיפת הקורונה, תלמידי כיתה י"א ניגשו למבחן שחובר ע"י המורה שלהם ולא כמו בכל שנה מבחן חיצוני.

      מהו מעמדו של מבחן זה? ימים יגידו, האם המבחן ייחשב כמו ציון שהוא פחות נחשב מאשר מבחן רגיל – לא ידוע, אני מקווה שהציון ייחשב כמו בכל שנה אך אני בספק.

      בהצלחה רבה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.