כדורגל IP – משחק להבנת תקשורת באותה קבוצה – תת-רשת ובין קבוצות – רשתות

IP_Soccer
משחק שנועד להבין ולתרגל את חוקי התקשורת ברשת - שיחה באותה הרשת בלבד

מי אמר ששיעור חייב להיות בכיתה עם מחברת, או מחשב מול המורה. חלק מהשיעורים יכולים להיות חוויתיים בצורה מיוחדת (רצוי שבאופן כללי השיעורים יהיו כמה שיותר חוויתיים). אפשר לצאת החוצה מהכיתה הממוזגת ולהזיז קצת את הגוף – להבין, ולתרגל את החומר תוך כדי תנועה.

זו המחשבה שהניעה אותי להמצאת המשחק "כדורגל IP" או בעברית "כדורגל אייפי" [מי שיתעקש "כדורגל כתובות לוגיות" :)].
הערה: משחק זה מתייחס בעיקר לאייפי גרסא 4 – IPv4, עם זאת ניתן לשחק את המשחק גם באייפי גרסא 6 – IPv6.

אחד היסודות במבוא לרשתות הוא הבנת כתובות המחשבים (שמות המחשבים) – כתובת פיזית (Mac Address) וכתובת לוגית (IP Address).
כידוע החלק של הכתובות הלוגיות מתחלק לשני חלקים – א) NET ID =  שם הרשת (או בדימוי – שם המשפחה / קבוצה) ב) Host = מארח (או בדימוי – שם הפרטי). כדי לדעת מה מכתובת האייפי שייך לשם המשפחה ומה שייך לשם הפרטי משתמשים במסכת הרשת (Subnet Mask) או ב- תחילית (Prefix).
בשיטת המחלקות (CLASSFULL), אנו יכולים לדעת מהי מסכת הרשת על פי האוקטטה הראשונה. בשיטת הסיבנוט (CLASSLESS) ניתן לסבנט ולחלק את הרשת איך שרוצים. מכל מקום מה שקובע זו מסכת הרשת או התחילית (Prefix).
כדי להיזכר בנושאים אלו ניתן לחזור על "הבנת השיחה ברשת כתובות אייפי IP".

התלמידים צריכים להכיר את שיטות החלוקה ואת ההשלכות. – מארחים (מחשבים וכו') מקבלים כתובת אייפי ויכולים לתקשר רק עם בן משפחה, כלומר רק עם מחשבים שנמצאים באותה המשפחה כמותם (חולקים אותו שם רשת – NET ID).
לדוגמא: מחשב 1: 192.168.1.1 עם מסכת רשת 255.255.255.0 (או תחילית 24/) יוכל לדבר עם מחשב 2 שכתובתו: 192.168.1.2 עם מסכת רשת 255.255.255.0 (תחילית 24/) – מכיון ששני המחשבים נמצאים באותה הרשת. לעומת זאת מחשב 1 לא יוכל לדבר עם מחשב 3 שכתובתו 192.168.2.3 (255.255.255.0) שהרי שם הרשת שלו הוא שונה.
דבר נוסף שיש לדעת הוא שאסור שיהיו באותה המשפחה – 2 שמות פרטיים, כלומר יחד עם מחשב 1, מחשב 4 שכתובתו היא גם: 192.168.1.1 כמו מחשב 1 – זה אינו חוקי.

התלמידים חייבים להבין זאת, חייבים להבין את עניין המשפחתיות כשלב ראשון – "הכל נשאר במשפחה" – אין סודות שזולגות מהמשפחה – המחשבים יכולים לדבר רק בתוך המשפחה אך לא עם משפחות אחרות.

כדי שהתלמידים ישננו וממש יחיו את חוקים אלו – המצאתי את משחק כדורגל IP.

כללים למשחק כדורגל IP

כל תלמיד מקבל שם (כתובת אייפי), ניתן להשתמש במאגר כתובות אלו (אפשר גם להוסיף ולשנות):

יש לגזור את כתובות האייפי, כך שכל שחקן מקבל כתובת אחת באופן רנדומלי. את המספר ניתן לתלות על חולצת התלמיד באמצעות סיכה משרדית או סיכת בטחון או להדביק לכובע או כל מה שעולה בדעתכם. המשחק הוא כדורגל, כלומר יש 2 שוערים – השוערים מקבלים את כתובות האייפי המיוחדות הנמצאות בסוף: 0.0.0.0 (מכיון שיש להם זכות לקבל ולשלוח הודעות למי שהם רוצים).

התלמידים אמורים לזהות (או שהמורה אומר להם) שיש כמה קבוצות, הקבוצות הן לפי שמות המשפחה.
לדוגמא: כל כתובות האייפי שמתחילות ב- 192.168.1 הן קבוצה אחת, וכל כתובות האייפי שמתחילות ב- 192.168.2 קבוצה שניה וכן הלאה.
– כן! יש יותר מקבוצה אחת, המשחק מורכב!

החוקים:

  • כל קבוצה צריכה להבקיע כמה שיותר גולים.
  • מכיון שיש רק 2 שערים ו 3-5 קבוצות, לאחר כל הבקעת גול מחליפים את השער שאליו צריכים להבקיע – כל הקבוצות מבקיעות לאותו השער.
  • מותר לשחקן למסור את הכדור אך ורק לשחקן אחר השייך לקבוצתו (באותו רשת כמותו) במידה והכדור מגיע לקבוצה השניה, התלמיד שמסר את הכדור מושעה מהמשחק למשך 1 דקה.
  • במידה ושחקן מוסר את הכדור לשחקן מקבוצתו אך בעל אותו שם כמותו, שני השחקנים מושעים למשך 1 דקה (מכיון שאירעה פה תקרית של כתובת אייפי כפולה באותה הרשת וזה יצר בלאגן והתנגשות).
  • חטיפת כדור או חסימת בעיטה על ידי שחקן מקבוצה אחרת אינה נחשבת עבירה על החוק ואף אחד מהשחקנים אינו מושעה.

אלו החוקים הבסיסיים של המשחק, כמובן שכל מורה יכול לשנות את החוקים כאוות נפשו, כמה דוגמאות לשינויים: 

  • במקום 2 שערים, יהיו שערים כמספר הקבוצות – כך שאם יש 4 קבוצות (4 רשתות) יהיו 4 שערים ושוערים (משחק בלאגן).
  • יהיו רק 2 קבוצות בלבד ו- 2 שערים כמשחק כדורגל מסורתי (רק שכאן התלמידים פחות ישימו לב למספרים).
  • גם חטיפת כדור או חסימת בעיטה מענישה את הנחטף או הבועט בעונש השעיה.
  • ניתן לשחק עם זמני ההשעיה כפי שרוצים.

הלוגיקה מאחורי המשחק

אם הבנו את הכללים והמשחק, הרעיון הוא שהעברת הכדור בין התלמידים, היא כמו העברת מידע בין מחשב למחשב. ולמדנו שהעברת המידע בין מחשב למחשב מתבצעת רק במחשבים הנמצאים באותה המשפחה.

שלבים נוספים במשחק

שלב 2 – מסכות רשת שונות

כפי שראיתם כתובות האייפי שבחרתי לשלב הראשון כולן ב- 192.168.0.0 זאת כדי להרגיל לכתובת זאת וגם כדי לא לבלבל את התלמידים עם מסכות רשת שונות. כמובן שלאחר שלב זה. השלב הבא הוא לתת יחד עם כל כתובות אייפי גם מסכת רשת (או תחילית). ואז אם לתלמיד 1 יש את הכתובת: 192.168.1.11 עם מסכה 255.255.255.0 ולתלמיד אחר הכתובת: 192.168.1.15 עם מסכה 255.255.0.0 זו לא אותה משפחה והם אינם יכולים לדבר! וכן הלאה כמובן… בשלב זה רצוי כבר לשלב כתובות אחרות לגמרי כמו: 43.78.5.48 וכו'.

שלב 3 – נתב-ראוטר כמקשר בין קבוצות – משפחות – רשתות

כעת אפשר לסבך את המשחק עוד יותר. בהמשך הלימוד התלמידים מתוודעים לרכיב הרשת: "נתב" = ראוטר. רכיב רשת זה מאפשר "לחבר בין משפחות" – הוא מאפשר להעביר מידע בין רשתות שונות – ניתן לומר שהוא מעין מגשר – או מתרגם בין רשתות.
הראוטר שייך לשתי רשתות שונות (הוא יכול להיות שייך ליותר, אבל בתור התחלה מבינים אותו כשנים) – כל רגל (=חיבור, פורט) של הראוטר שייכת לרשת אחרת ויש לה כתובת אייפי ששייך לאותה הרשת.

אחרי שהתלמידים הבינו זאת, ניתן לשלוח אותם שוב אל המגרש, הפעם מסבכים את המשחק. החוקים הקודמים נשארו אך מוסיפים תלמידים שהם "נתבים". לכל תלמיד-נתב יש 2 כתובות.
בשלב זה כדי שקבוצה תוכל להבקיע גול, היא חייבת להעביר את הכדור לקבוצה השניה לפחות פעם אחת, את ההעברה הם עושים ע"י שליחה לתלמיד-נתב. לאחר ההעברה הם יכולים להמשיך בהבקעת הגול.

ע"י הוספת נקודה זאת, התלמידים מבינים דבר נוסף, את תפקידו של הראוטר.

שלב 4 – כתובות פרטיות אל מול ציבוריות

בהמשך, כאשר התלמידים ילמדו על כתובות פרטיות (Private Address) וציבוריות (Global Addresses). הם ילמדו שעם כתובות פרטיות אסור לצאת לאינטרנט. כתובות פרטיות ניתנות לשימוש אך ורק בתוך הרשת של הארגון. לפי זה, אפשר ליצור שחקנים שיש להם כתובות ציבוריות, ורק הם יוכלו להבקיע גולים (חלוצים). כמובן שכדי להגיע אל השגרירים צריכים נתב שיש לו כתובת אייפי פרטית השייכת לרשת של התלמיד שמוסר, וכתובת ציבורית שיכולה לקשר לתלמיד חלוץ שיש לו כתובת ציבורית.

כהערת אגב: התלמידים צריכים גם לדעת שכל אוקטטה בכתובת האייפי חייבת להיות מספר בין 0-255, ואסור להשתמש במספר הראשון של הרשת (שהרי שייך לשם הרשת), ואסור להשתמש בשם האחרון (שהרי שייך לכתובת הברודקסט). – כך שאם במקרה תלמיד קיבל מספר כזה הוא פסול כבר מההתחלה – וצריך לדרוש מספר חדש.

תגובות והערות

מה דעתכם על צורת לימוד זו? – במגרש? – שיעור בשמש הקופחת יחד עם זיעה הניגרת מהמצח? שתפו – מה דעתכם?
האם יש לכם הערות, הארות לשיפור החוקים של המשחק? – האם ניסיתם את המשחק – איך היה?

You may also like...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.