כתובת פיזית (MAC) וכתובת לוגית (IP)

כתובת פיזית – MAC Address

הכתובת הפיזית היא כתובת הצרובה על רכיב הרשת, הכתובת מגיעה צרובה על גבי הרכיב ישירות מהיצרן והיא לא יכולה להשתנות. הדבר דומה למספר שהיו פעם מקעקעים על גבה של פרה, כאשר הפרה מזדהה ע"י מספר זה ואין המספר יכול לרדת ממנה.

דוגמא נוספת: הכתובת הפיזית היא דומה למספר הזהות שיש לאדם, כל אדם לאחר שנולד יש לו מספר זהות, המספר הזה מזהה אותו בכל מקום בו הוא נמצא, המספר "צרוב" עליו (כביכול).

כתובת ה- MAC מורכבת מ-6 זוגות של תווים. התווים יכולים להיות מהספרה 0-9 ומהאות האנגלית A-F (ספירה האקסה-דצימלית HEXDECIMAL) ובעצם מכילה 16 אפשרויות.
שלושת הזוגות הראשונים הם הזהות של היצרן (לכל יצרן של רכיב רשת יש זיהוי), ושלושת הזוגות השניים הם מספרי הזיהוי העצמי של הרכיב.
לדוגמא: נתון רכיב זה: 01-F4-D4-98-BB-E2. שלושת הזוגות הראשונים: 01-F4-D4 הם בעצם הזיהוי של היצרן, ואילו שלושה הזוגות השניים: 98-BB-E2 הם הזיהוי של הרכיב עצמו.

כתובת לוגית – IP Address

הכתובת הלוגית היא הכתובת הניתנת לרכיב הרשת ברמת התוכנה שלו, כלומר הכתובת אינה צרובה על הרכיב אלא מעין מרחפת מאליו. הדבר דומה לשמה של הפרה, למשל הפרה ורדית. שמה הוא "ורדית" ומספרה הוא 1234. אומנם אחד מבני המשפחה הקשור לפרה זו עלול לקרוא לה בשמה "ורדית" אך הווטרינר שיגיע מבחוץ וכן בעל הרפת יקרא לה 1234 זאת מכיוון שזה הוא שמה הצרוב.

דוגמא נוספת: הכתובת הלוגית דומה לשמו של האדם, שם האדם אופף אותו אך אינו זהותו הצרובה, לדוגמא אם ילך למשרד ממשלתי, עליו להציג את מספר הזהות שלו ושמו פחות מעניין.

כתובת ה- IP מורכבת מ-4 מקטעים (אוקטטות), מקטע הוא מספר מ-0 ועד 255 (256 מספרים בסה"כ) [בתצוגה עשרונית]. כתובת ה- IP מחולקת לשני חלקים: חלק הרשתות (NET) ו- חלק המארחים (Host).
חלק הרשתות הוא כמו שם המשפחה של הכתובת, לכל אדם מבני המשפחה יש את אותו שם משפחה.
חלק המארחים הוא כמו השם הפרטי של הכתובת, כאשר לכל חבר מבני המשפחה יש שם שונה וייחודי באותה המשפחה.

מסכת הרשת – SubnetMask

מסכת הרשת היא זו שמגדירה מהו חלק הרשתות (שם המשפחה) בכתובת ה- IP. כאשר מופיע בכתובת המספר 255 הדבר אומר שהאוקטטה שבה מופיע המספר שייכת לחלק הרשתות (לשם המשפחה), וכאשר מופיע בכתובת מסכת הרשת המספר 0 הדבר אומר שהאוקטטה שבה מופיע המספר שייכת לחלק המארחים (לשם הפרטי).

לדוגמא: בכתובת: 192.168.1.5 עם מסכת הרשת 255.255.255.0. – החלק: 192.168.1 שייך לחלק הרשתות, ואילו החלק: 5 שייך לחלק המארחים (לשם הפרטי).

כתובת שם הרשת (NET-ID) וכתובת ברודקסט (Broadcast)

הכתובת הראשונה של כל רשת היא שם הרשת (NET-ID), כלומר היא כינוי לכל הרשת (מעין שם משפחה כללי  או שלט של כיתה).
הכתובת האחרונה של כל רשת היא כתובת השידור-לכל (Broadcast), כתובת זו משמשת על מנת לשלוח הודעה כללית לכל הרשת.

למשל: נניח שיש למארח ברשת את כתובת זו: 172.16.5.2 עם מסכת הרשת 255.255.0.0.
הכתובת הראשונה (הנמוכה ביותר) היא: 172.16.0.0 – והיא שם הרשת (NET-ID).
הכתבות האחרונה (הגבוהה ביותר) היא: 172.16.255.255 והיא כתובת הברודקסט.
כתובת שם הרשת וכתובת הברודקסט הן כתובות שמורות – אסור לתת למארח ברשת את כתובות אלו.

You may also like...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.